Strejk... glädje eller sorg?

Ok. jag är sjuksköterska och borde säkert vara en av de som jublar över att det nu är strejk för att jag, tillsammans med många andra, ska få högre lön. Men jag har faktiskt lite svårt att glädja mig över detta. Idag var en av de värsta dagarna på jobbet jag varit med om på väldigt länge. I och med att det är så många sjukhus runt om som stänger avdelningar pga strejken så måste vi ta fler patienter, men vi har inte fler platser nu är innan. Detta leder givetvis till överbeläggningar, vilket varken är kul för mig eller patienterna.

Givetvis tycker jag att det ska löna sig att läsa tre år på högskola eller universitet, men jag förstår inte varför det ska behöva gå så långt som till strejk för att vi ska få lön för det vi gör. Att sjuksköterskor runt om i landet nu strejkar leder till att vi som jobbar kvar mår sämre eftersom trycket blir högre på oss samt att människors liv riskeras pga långa transporter mellan sjukhusen. Jag tycker faktiskt inte att det är värt det! Jag vet att vi som jobbar som sjuksköterskor inte är några Florence Nightingales nu för tiden, men vi arbetar faktiskt för patienternas skull, vare sig vi vill det eller ej. Det måste finnas ett bättre sätt att lösa lönekonflikten på än genom strejk!
Jag vill inte vara med och riskera människors liv för att jag ska kunna få högre lön. Jag hoppas att både arbetsgivarna och facket tar detta till sig så att vi kan få slut på konflikten så fort som möjligt!

Människors liv är mer värda än pengar!


Kommentarer
Postat av: Mairone

Ja.. jag kan inget mer än att hålla med dig titti!
Sköt om dig så hörs vi snart igen!
Mången kram
Mairone och lille Eric!!

2008-04-23 @ 23:33:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0